Skip to Content
Dvě ženy v džínových bundách se usmívají do fotoaparátu, v pozadí je ulice a velký dům

Džíny fast fashion: Velký cestovatel

Na první pohled se může zdát, že vaše kolekce džín nemá s Liz Taylorovou či letadlem A320 nic společného, ale nemůžete být dále od pravdy. Všichni tři jsou proslulí svou zálibou v cestování a dlouhých výletech. Zajímá vás, jak velkou část světa vaše džíny procestovaly? Čtěte dále a vše se dozvíte.

Předmluva: vzdálenost a fast fashion – je to složité

Fast fashion je svou povahou trochu šílená. Ve snaze dodat ty nejmodernější outfity v co nejkratším čase a za co nejnižší ceny musí neustále závodit s nekonečným množstvím termínů. Vedlejším produktem všeho toho spěchu je nepozornost k malým detailům, jakým je například původ materiálů. Ve skutečnosti v momentě, kdy bavlněné balíky používané při výrobě džínsů, dorazí do továrny, lze stěží určit, odkud přišly. Je to proto, že ještě před první fází výrobního procesu džínsů se bavlna z několika farem, často z mnoha zemí, smíchá. 

Vše navíc komplikují všechny ostatní prvky, které přispívají k tomu, jak se džíny vyrábějí. Kousky, jako jsou elastan, syntetická barviva, nýty, knoflíky a zipy, se shromažďují ze všech koutů zeměkoule a do výsledného produktu vnášejí více geografických komplikací. Následkem toho v ten slavný den, kdy se džíny fast fashion konečně dostanou do obchodního domu, samy nevědí, odkud přišly a jak velkou cestu musely urazit. 

Statistiky na záchranu džín fast fashion

Vzhledem ke složitosti výrobního procesu je obtížné přesně určit ujetou vzdálenost. Některá čísla nicméně nabízí obrázek toho, jak daleko džíny fast fashion vlastně během svého životního cyklu cestují.

Žena leží na posteli, má na sobě světlé džíny a v zadní kapse má zastrčené tužky

Základy o výrobě denimových džín

Pro začátek tu máme 14 000 kilometrů1. Takovou vzdálenost urazí průměrné džíny fast fashion, pokud sledujete jen jednu kuličku bavlny a její cestu z farmy přes výrobní proces džín až do obchodního domu. To je přibližně vzdálenost, kterou ujede průměrný evropský řidič za rok. K celkovému obrázku to však má daleko.

Trochu více o výrobním procesu denimových džín

Pokud do výpočtu zahrneme bavlnu ze všech farem zapojených do výroby džínsů, toto číslo se téměř zdvojnásobí. Připočítejte syntetické indigo, které cestuje z Německa2, a vzdálenost se zvýší minimálně o dalších 4 000 kilometrů. Denim s jakýmkoliv strečem, včetně vašich oblíbených džínsů střihu skinny, vyžaduje elastan a tedy dalších 18 000 kilometrů. Většina této přísady se totiž vyrábí v Brazílii.

Detaily fast fashion

Měděné knoflíky, nýty, zipy, bavlněné nitě a další tkanina na podšívku kapsy musí dorazit z daleka. Zároveň musí z Turecka dorazit pemza, kterou se vytvoří trendy roztrhaný efekt2. Do výroby jedněch džín se tedy musí zapojit alespoň 15 zemí. Přidáme-li k modelu další prvky, toto číslo vzroste3. Přesné číslo lze určit jen obtížně, ale určitě přesahuje 60 000 kilometrů – to je vzdálenost, kterou překoná jedno z nejvytíženějších evropských letadel za více jak týden nepřetržitých letů4.

Na jednom kousku džínsů fast fashion se podílí mnoho lidí

Ruka šije na šicím stroji džíny

Nejenže se denim toulá v nejrůznějších dopravních prostředcích po celém světě, také si potřese s více rukama než diplomat na světové konferenci. Jelikož je výroba džín stále do značné míry závislá na manuální práci, přijdou během svého života vaše džíny fast fashion do kontaktu s mnoha lidmi. Od zemědělců po řidiče, od pracovníků v továrnách a mlýnech po zaměstnance nákladní přepravy a managementu. Dokonce i podle nejskromnějších odhadů se jediných džínsů dotkne více než 2 000 rukou – a každý rok se po celém světě prodá 1,2 miliardy džín5. To jsou spolehlivá fakta, která bychom měli zvážit.

Džíny k zamyšlení

Po veškeré práci, kterou projdou, nepřežije většina džín fast fashion v evropském šatníku více než dva roky. Ve skutečnosti zatímco čtete tento článek, bylo v celé Evropě vyhozeno do odpadu více než 300 000 kilogramů textilií6. Proto je udržitelná móda důležitá a proto byste se měli zamyslet nad #RethinkFashion.

Image credits
Header image: Stocksy
Close-up image of back pocket of jeans with pencils sticking out: Stocksy
Close-up image of jeans being sewed: Getty Images

Sources:

  1. Čísla byla převzata z různých zdrojů, včetně:
    The Supply chain for jeans: assessing transport and energy consumption
    (Dodavatelský řetězec pro džíny: hodnocení dopravy a spotřeby energie)
    (Michael Browne, Julian Allen, Transport Studies Group, University of Westminster, Londýn, Velká Británie)
    Energy Consumption in the UK Jeans Supply Chain (Spotřeba energie v britských řetězcích dodávajících džíny)
    (Transport Studies Group, University of Westminster) 
  2. The Geographies of Fashion: Consumption, Space, and Value (Geografie módy: spotřeba, prostor a hodnota
    (Louise Crewe)
  3. . It can take up to 15 countries to make one pair of jeans (Až 15 zemí se může zapojit do výroby jedněch džín)
  4. 58,000 miles and 46 flights: a week in the extraordinary life of a modern aircraft (58 000 mílí a 46 letů: týden ve výjimečném životě moderního letadla)
  5. Denim Jeans Industry Market Analysis (Analýza trhu denimových džín)
  6. The fashion industry’s issues at a glance (Přehled problémů módního průmyslu)

Související články

  • #Renew

    Kintsugi džíny DIY

    Jak spravit potrhané džíny v duchu tradiční japonské filozofie

  • #Relearn

    Slow fashion versus férový obchod

    Vysvětlili jsme uvědomělé volby a výrazy.

  • #Reconnect

    Evoluce vintage módy

    Tři kousky, které prošly více proměnami než Madonna.